Sivut

16. elokuuta 2011

Mietteitä heppastelusta ja alkuviikon kuulumisia

Hohhoh, heppakuume vaivaa taas niin pahasti, että oikeen masentaa. Voi kuinka onnellinen olisinkaan, kun ois oma silkkiturpa tallissa =( Mun pari tuttua on just ostanut/on ostamassa itselleen ensihevosta ja voi vitsi olen kateellinen, pakko myöntää. Kaikki varusteshoppailut ja hepan kanssa touhuumiseen totuttelut ja pollen kanssa tutustuminen, ihanaa..! Eihän se toki aina sitä ihanaa unelmaa ole, ja sanontahan sanoo, että hevoseton on huoleton, mutta kyllä mä vaan silti oman humman haluaisin! Harva se päivä selailen hevosten myynti-ilmoituksia, "shoppailen" hepalleni tavaroita nettikaupoista ja haaveilen kaikesta tyhmästä. Voivoi. No, kyllä se oma hevonen vielä jonain päivänä tallissa seisoo, harmi vaan, se ei varmaan tule seisomaan vuosiin =( Meillä on siis ollut oma hevonen, pv-tamma Rosi viitisen vuotta sitten, mutta myytiin se mun ratsastustauon ja varmaan vähän taloudellisenkin puolen takia. Rosi oli iso, musta ja upea tamma, osaava ja hyppäsikin hienosti. Kyllä harmittaa ihan hitosti, että olin tyhmä ja jätin ratsastuksen silloin. Nyt todella kaduttaa. Mutta eipä auta itku markkinoilla. Rosista mulla ei oo kuvaa tässä koneella, mutta ehkä joskus johonkin postaukseen saan siitäkin kuvan.

Eipä tämä kuva liity tähän postaukseen mitenkään, paitsi että tässä on mun unelmaheppa Hobbis =) Meidän toisista kisoista, puhdas rata takana.


Sitten on pakko avautua vähän toisten ratsastuksesta (itsehän olen täydellinen joten mulla on varaa valittaa)! Siis en ymmärrä tätä nykyajan trendiä varsinkin nuorten keskuudessa, että pidetään itseä jonain huippuratsastajana, halutaan vaan hypätä ja isoja, eikä keskitytä perusasioihin lainkaan. On aika järkyttävää katsoa esimerkiksi kisoissa poniratsukoita, kun esteille tullaan miten sattuu, väärässä laukassa tuhatta ja sataa, paikat aivan hakusessa ja sekä hevosen että ratsastajan terveys vaarassa. Tällaistako nykyään lapsille ja nuorille opetetaan? Ja esimerkkejä löytyy aivan liian monia, aivan liian monilta talleilta. Mulle ainakin ratsastuksessa on tärkeää, että saan hevosen kulkemaan rentona ja yhteistyöhaluisena, ja ainakin yritän keskittyä selkeisiin apuihin ja ratsastukseen (vaikkei se tietenkään aina onnistu, tuo oli siis sarkasmia, että olen täydellinen). Käy koulutunneilla estetuntien lisäksi, ja vuokrahevoseni kanssa treenaan yleensä ihan perusjuttuja (osaksi myös sen takia, että Lenni on nuori, enkä halua pilata sitä). Mun mielestä ratsastuksessa on kyse juuri yhteispelistä ja -ymmärryksestä hevosen kanssa sekä kauniista ja hevosystävällisestä ratsastuksesta. Pakko myöntää, että itsekin sorrun ohjista kiskomiseen, potkimiseen ja raipalla mätkimiseen, jonka jälkeen ei kyllä ole kauhean hyvä mieli. Enkä tietenkään muutenkaan mikään huippu ole ja saa hevosta aina tekemään yhteistyötä tai ratsasta kovin kauniisti, mutta siinä on ainakin mun tavoite. Temppuilemaan voi ruveta sitten kun on perusasiat kunnossa. Huhhuh mikä valitus mulla käynnissä, voisin tähän perään ruveta latelemaan turhan kovista kuolaimista, älyttömistä merkkikamojen haalimisesta ja vaikka mistä, mutta ehkä tämä tällä kertaa riittää...

Pakko vielä laittaa tää video, kun satuin löytämään, että tästä näkee just tän miten nykyään mennään. Sori vaan sille ketä videossa esiintyy, et ole ainakaan suomalainen, joten toivottavasti et loukkaannu. Ja tämä tais muutenkin olla joku failurevideo, mutta kuitenkin.




Sitten niitä kuulumisia. Viikonloppu meni ihan kivasti, perjantaina leffaa ja lauantaina oltiin pitkästä aikaa BAARISSA! Olen siis ollut baarissa viimeksi mun lakkiaisissa. Käytiin siis tosiaan Lindan, Jonin ja Justuksen kanssa Lynissä (Night Club Marilyn), mutta käymiseksi se taas vaan jäi. Pojat kävi pelittämässä ja huutelemassa armeijajuttuja kavereilleen, ja mä ja Linda istuttiin baaritiskillä ja naurettiin kun ihmiset tanssi. Inhottavan usein mun ja kavreiden jutut ajautuu vaan muiden ihmisten haukkumiseen tai vähintäänki arvosteluun. Kai sitä on niin iso ego, että kuvittelee itse olevansa niin paljon parempi. Noh kumminkin, ei oltu siellä kuin pari tuntia ja lähdettiin kotiin, ja sunnuntai meni muistaakseni vain ollessa.

Niin niitä alkuviikon kuulumisia mun piti kirjoittaa eikä viikonlopun. Eli jos nyt sitten. Maanantaina siis olin Lenniä ratsastamassa, menin pitkästä aikaa gramaaneilla. Olen aina välillä (Lennin omistajan suosituksestakin) ratsastanut gramaaneilla, kun Lenni välillä tuppaa vastustelemaan ohjaa aika kovin ottein, eikä omistaja halua sille kasvavan karmeaa alakaulaa. Muutenkin mun mielestä ihan hyödyllistä ohjata nuorta hevosta kulkemaan oikein päin, ja uskon kyllä, että omistaja tietää mikä on hevoselleen parasta. No kuitenkin, siis perusalkuverkkojen jälkeen (alkuverkassa sain Lennin muuten ratsastettua uskomattoman rennoksi, haki jo alkuravien jälkeen hienosti eteen-alas ja polki upeasti alleen!) tehtiin käynnissä ja ravissa väistöjä, jotka meni hetkittäin yllättävän hyvin! Tämän jälkeen tein tehtävää, jossa toisen pitkänsivun pidensin käyntiä, päätyyn ympyrälaukassa, käyntiin, toinen pitkäsivu lyhentäen käyntiä ja taas päätyyn ympyrä laukassa. Käynti oli taas vaihteeksi oikein hyvää, eikä sellaista ärsyttävää junnaamista, että täytyy kokoajan potkia eteenpäin. Perinteiset loppuravit ja siinä se. Olin oikein tyytyväinen poikaan.

Tänään oltiin muorin luona käymässä kahvilla, jonka jälkeen käytiin tilaamassa mulle kuvat ylioppilaskiitoskortteihin ja siitä menin työpaikalle työkaverin seuraksi (ja tietenkin syömään jälleen pizzaa, olen riippuvainen...). Illalla sitten katsomaan äitin ratsastustuntia, äiti on siis myös ratsastanut pienestä pitäen joitain taukoja lukuunottamatta, ja nyt hänellä on ollut melkein 10 kuukauden tauko ratsastuksesta. Viime torstaina hän oli ekaa kertaa tauon jälkeen selässä, ja tänään toista kertaa. Ihan hienosti se meni, vaikka ekalla kerralla taisikin jännittää aika paljon ;) Äiti oli siis Turun Ratsastajien puolella ratsastamassa, ja hänen tuntinsa jälkeen menin katsomaan vielä Pedantin tunteja naapuriin, jossa itsekin käyn.

Huh, mikä postaus tästäkin tuli. No, toivottavasti joku jaksoi lukea ja toivottavasti joku sai jotain miettimisen aihetta. Pitäiskö poistaa toi video? Nääh. Siinä kaikki "mielenkiintoinen" tällä kertaa, heippis! =)

2 kommenttia:

  1. jaksoin ainakin lukea ;) ja oon samaa mieltä kanssasi siitä, että hirvittävän monella perusratsastus hukassa ja kuvitellaan liikoja ittestään :(

    merkkikamojen haaliminen..hmm, mä oon ärsyttävä xD

    VastaaPoista
  2. Nii siis meinasin sellast et kaikki vitun pintelit ja letityslenkitki täytyy olla jotain merkkii ja kaikkii "halpis"kamoi katotaan nyrpeenä :D

    VastaaPoista