Sivut

19. marraskuuta 2011

Thaimaa 2011

Kerrataanpa vielä kerran missä oon oikeen ollut, kun sehän ei oo vielä tullu esille! Oltiin siis Thaimaassa Phuketissa, Nai Yang Beachillä kaks viikkoa juhlimassa äitin syntymäpäiviä! Asuttiin koko kaks viikkoa Dewa Phuket nimisessä hotellissa, missä meil oli kahden makuuhuoneen huoneisto, johon kuului kaks kylppäriä, olohuone, keittiö ja parveke. Lennot+hotelli oli ihan naurettavan halvat, eikä todellakaan osattu odottaa noin hienoa kämppää tolla hinnalla, mut eipä parane valittaa!

Äitin ja iskän kylppäristä

Mun ja siskon makkari (ei oo siivottu...)

Olkkari

Keittiön pilkahdus ja minä edustamassa =)

Hotellin allasalueelta Loy Krathong juhlan jälkeen

Huoneistojen allasalue

Itse Nai Yang on noihin Phuketin suosituimpiin rantoihin verrattuna miljoona kertaa rauhallisempi ja pienempi. Nai Yang on noin 5 minuutin ajomatkan päässä Phuketin lentokentästä, ja iso osa siitä kuuluu Nai Yangin kansallispuistoon. Puisto jatkuu rantatietä pitkin lentokentälle ja vissiin vielä sen toisellekin puolelle. Toiseen suuntaan rantaa pitkin kulkee Nai Yangin rantakatu, jossa kaikki "elämä" on. Rannassa on paljon ravintoloita, jotka levittää pöytänsä rantahietikolle. Koko Nai Yangilla oli vain ihan muutama "kunnon" ravintola, muut oli näitä rantapaikkoja. Mitään yökerhoja ei ole, eikä katukaupustelijoita juuri nimeksikään. Muutama minimarketti oli, ja kun lähtee rannasta pois päin, tulee vastaan koulu, tori jossa järjestettiin aina tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin markkinat, Wat Mongkolin temppelialue, ja sitten alkaakin sellainen isompi tie, josta pääsee sitten noihin suositumpiin paikkoihin.

Meiän rantalauma (yksi niistä)

Markkinoilta

Viidakkobaari

Wat Mongkolin temppelialuuelta

Nai Yangin kansallispuiston ravintolan pihaa

Nai Yang Beach

Lisää biitsiä
Hmm, sit pitäis varmaan kertoo mitä me siellä oikeen tehtiin? :D No totuus on, ettei oikeastaan paljon mitään. Tä oli nyt meidän neljäs kerta Phuketissa, ja se alkaa olla jo aika nähty paikka. Enimmäkseen vaan löhöttiin rannalla, ja iltasin käytiin syömässä ja vietettiin aikaa perheen kesken. Ensimmäisenä iltana käytiin Patong Beachillä, koska pikkusiskollani oli synttärit, ja hän välttämättä halusi sinne. En kyllä tajua miksi, koska se oli ihan kamala paikka! Hirveesti turisteja, hirveesti kaupustelijoita, hirveesti liikennettäm hirveesti melua, hirveesti kaikkea ällöä. Ehkä jos haluaisi lomaltaan vaan ryyppäämistä, se sopisi hyvin, mutta itse en tykännyt yhtään. Käytiin sit siellä vaan syömässä ja vähän kierreltiin kauppoja, muttei sitäkään jaksanut kun joka kulmassa joku kiljuu "heloo mis juu kän trai!!!!!". Ei me siellä sit kovin kauaa viihdytykään, joten turha reissu oli! Ainut hyvä asia siellä oli, et siitä ravintolasta missä oltiin, ainakin mä sain ihan hiton hyvää ruokaa! Heh, en näköjään ole edes vaivautunut ottamaan sieltä kuvia :D

Kuten jo todettu enimmäkseen siis vaan löhöiltiin ja hengailtiin. Mä ja äiti käytiin rannalla thaihieronnassa, joka oli tietenkin hyvä ja noin, siinä vaan keskitytään enemmän kaikkeen muuhun kuin selkään, niskaan ja hartioihin, että kyllä mä valitsen mieluummin ihan perinteisen hieronnan :D

Rannalla vaan

Hierottavana
Yks päivä käytiin sit sellasessa gibbonien luontoonpalauttamiskeskuksessa, ja samassa paikassa oli sit myös sellanen vesiputous, jota olinkin halunnut mennä katsomaan, eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Tai itseasiassa nä molemmat sijaitsi sellasella luonnonsuojelualueella, jossa oli sellanen polku joka sit loppujen lopuks ois jatkunut jonnekin tosi syvälle viidakkoon, mutta me ei ihan oltu varauduttu mihinkään patikointiin, niin ei kävelty kauheen pitkälle. Ois kyllä ollut mielenkiintoista mennä ihan sinne syvälle asti, kun siellä opastauluissa esiteltiin, mitä kaikkia elukoita siellä asustaa. No mutta kuitenkin, tämä gibbonikeskus oli siis sellanen, että sinne tuodaan ihmisillä lemmikkeinä olleita ja muuten kaltoin kohdeltuja gibboneja, ja ne yritetään parittaa, ja sitten ne perheet palautetaan luontoon jos kaikki onnistuu hyvin =) Valitettavasti siellä oli myös niitä yksilöitä, jotka on niin pahasti turmeltuja, ettei ne pärjäisi enää luonnossa. Ne olikin ainoat apinat, jotka oli esillä. Ne, joilla oli mahis palata luontoon, oli sitten jossain kauempana turistien näkymättömissä, että saavat mahdollisimman vähän kosketusta ihmisen kanssa. Se vesiputous oli sitten pienen kävelymatkan päässä sen "luontopolun" varrella, ja olikin aika hieno. Ois tehnyt mieli mennä sinne pulikoimaan, mut en viittinyt, kun ei ollut vaihtovaatteita mukana ja taksikuski ei ois varmaan tykännyt kun tuun sen autoon märillä vaatteilla :D

Nuokin, jotka ei voi enää palata luontoon oli aika kaukana, eikä ihan häkkien viereen päässyt, niin ei mikään kovin hyvä kuva :D Mutta siellä on gibboni killumassa

Luontopolulta, putoksen alajuoksulta

Itse putous

Banaanipuun kukka :D En ole ennen tiennyt, et banaanitkin kukkii!

Sit yks aamu lähdettiin snorklaamaan, kun meidän hotellila järjestettiin sellanen reissu ja saatiin tingittyä hinnasta sen verran :D Ei se kyllä silti halpa ollut, eikä ainakaan hinta-laatusuhde ollut kohdillaan :D Retkeen piti siis kuulua joku lounaan tapainen ynnä muuta mutta ei meille kyllä mitään tarjottu :D Ehkä johtu siitä tinkimisestä... Sit sattui vielä huono tuuri ja tuuli tosi kovin, ja kun päästiin sit sinne pienelle saarelle, jossa piti snorklata, niin siellä oli niin kova allokko, ettei koko hommasta oikeen tullut mitään. Olipa vielä niin kova ristiaallokko, että sisko ja isä tulivat merisairaiksi ja ruokkivat kaloja jollain muulla kuin paahtoleivällä (jota me niille siis heiteltiin). No kaloja oli joka tapauksessa paljon ja onhan se snorklaus aina kivaa =)

Meiän "opas" sai kalan kiinni

Fisuja =)
Mitäs muuta sitten... No tiistaina 15. päivä lähettiin Kata Beachille yhdeksi yöksi, kun äitillä oli sillon synttärit ja aateltiin sitten mennä vähän hienompaan paikkaan syömään ja sillee. Yövyttiin Orchidacea Resort nimisessä hotellissa, joka oli kyllä aika huono! Tai siis, ei olisi ollut huono jos lähtisin vaikka poikaystävän kanssa kahdestaan matkaan, ihan perus kahden hengen huoneet ne oli, mutta kun oli siihen asti asunut 4 tähden huoneistossa, se tuntui aika surkealta :D Sitä paitsi toisessa huoneessa haisi home. Allasalue oli kyllä tosi kiva, siinä oli ihan jees allasbaari/-ravintola ja hierontapaikka. Käytiinkin siinä äitin kanssa, tarjosin äitille synttärien kunniaksi hieronnan ja itse menin pedikyyriin. Illalla mentiin sit Buffalo Steak House nimiseen ravintolaan syömään, joka on siis vissiin jonkun ruotsalaisen omistama länsimainen ravintola ja vedettiin siellä jotkut pihvit, ei kyllä ollu mitkään huiput, mutta samapa tuo :D Seuraavana päivänä mentiin sit vielä ihan Katan rannalle muutamaks tunniks ennen kuin lähettiin takasin Nai Yangille.

Ollillari ja Oona Kielo Mr.

Ihkua =)

Äipän lankkupihvi (tärkeä kuva)
 Olikohan sit viel jotain... No yhtenä päivänä käytiin Central Festival ostoskeskuksessa, ostin sieltä vähän jotain en nyt jaksa selostaa :D Sit ei varmaan muuta. Isänpäivä meni totaalisen plörinäksi, mut onneks ilta pelastui, kun mentiin kämpille ja tehtiin yhessä sapuskaa ja katottiin leffaa =) Tehtiin pari kertaa paistettuja panaaneja jätskin kera ja se oli niin hiton hyvää, et laitanpas vielä siitä kuvan!

Nam!!!!!
Kaiken kaikkiaan oli kiva reissu, mitä nyt pikkusisko teineili ja kiukutteli ja vähän latisti tunnelmaa. Ja tosiaan kun neljättä kertaa Phuketissa oltiin, niin ei ollut enää mitään sellasta ihmeellistä nähtävää, mutta kyllä tollanen rentoutumislomakin ihan hyvää teki! =) Ja Nai Yang oli tosi ihanan rauhallinen paikka ja ranta oli ihan täydellinen. Ilmat oli nyt myös paljon kivemmat kuin helmikuussa, jolloin me ollaan aina ennen oltu. Nyt lämpötila heitteli kolmenkympin molemmin puolin, välillä oli jonkin verran pilviä ja vettä tiputteli vissiin yhtenä tai kahtena päivänä. Joka ilta kuitenkin ukkosti ja öisin satoi aina, mutta eipä se haitaanut, kun ei yöllä missään oltukaan :D Ainut miinus Nai Yangissä oli se, että siellä ei ollut sellaisia parempia ravintoloita kuin ne ihan muutama hassu, ja kun koko poppoo oli sairastanut mahataudin, pelotti hiukan käydä niissä rantapaikoissa, mutta ei kuoltu kuitenkaan =) Mutta kaipa sekin ranta kokoajan laajenee, ja varmaan muutaman vuoden päästä siellä on jo vähän vilkkaampaa. Itseasiassa on siellä vielä toinenkin miinus, nimittäin se, että roskia on joka paikassa. Noilla suosituimmilla rannoilla tätä ongelmaa ei mun muistaakseni ainakaan näin pahana oo ollut, mutta Nai Yangissa sitä paskaa oli kyllä joka paikassa. Tai siis tottakai hotellialue oli siisti, mutta katujen varret oli roskia täynnä.

Tämä postaus on nyt tässä, en jaksa enää kirjoittaa ja oon niin väsynyt, etten edes muista puuttuuko tästä nyt jotain :D Tänään olin tosiaan siellä estekurssilla joka jatkuu viel huomiseen, joten varmaan huomenna tai maanantaina tulee sitten kurssipostaus! Nyt hyvät yöt =)